Transport maszyn budowlanych

Nim urządzenia budowlane będą mogły rozpocząć pracę w zgodzie ze swym przeznaczeniem, muszą zostawać przetransportowane na miejsce budowy. Odbywa się tak, że miejsce postoju maszyny jest od niego odległe o kilkadziesiąt, a czasem nawet o kilkaset kilometrów, przeto też wykonawcy lub inwestorzy winni dobrze zastanowić się i rozpatrzyć przewóz maszyn. Dobór może też zależeć od przeanalizowania paru czynników: odległości, konstrukcji układu jezdnego maszyny, jej wymiarów i masy a ponadto środków transportu, jakie posiadamy do dyspozycji. Ważne są także koszty, jakie dotyczą nie tylko przewozu, lecz i terminu startu prac na miejscu .

Teoretycznie do wyboru są cztery drogi przewozu: lądowa (kolejowa plus drogowa), morska i powietrzna. Wadą transportu na statkach jest bardzo długa czasochłonność, z kolei przewóz na pokładzie samolotu jest szybki, ale nadzwyczaj drogi. W praktyce używa się drogi lądowe. Przed przetransportowaniem trzeba maszynę porządnie uchronić przed uszkodzeniami. W przypadku wielkich maszyn z własnym układem jezdnym transport wydaje się najłatwiejszy. Moglibyśmy wykonać to na własnym napędzie bądź przy pomocy holowania za innym pojazdem.

Dobrze jest pamiętać, iż w wypadku holowania na drodze obowiązują konkretne przepisy drogowe. Czasami jednak maszyny budowlane nie są dostrojone do samodzielnego poruszania się po jezdni, zatem również obowiązkowe jest umieszczenie ich na przykład na platformach samochodów ciężarowych. Nieduży sprzęt budowlany przeważnie przewożony jest w ciężarówkach. W tym miejscu bardzo ważną sprawą jest sposób zabezpieczenia sprzętu czy też jego części przed uszkodzeniami wywołanymi transportem.



Powiązane słowa: